divendres, 23 d’octubre del 2009

Característiques textuals i contextuals de l'oral



Característiques contextuals:

Canal oral:

El canal auditiu.
El receptor percep successivament els diversos signes del text.
Comunicació espontània.
Comunicació immediata en el temps i en l'espai.
L'ús dels codis no verbals.
Interacció durant l'emissió del text.
El context extralingüístic té un paper molt important.

Característiques textuals:

Canal oral:

Adeqüació: tendència a marcar la procedència dialectal de l'emissor, associat a temes generals, grau de formalitat baix i propòsits subjectius.

Coherència: Selecció menys rigorosa de la informació, més redundant, estructura del text oberta, estructures poc estereotipades.

Cohesió: menys gramatical, utilitza molt els elements paralingüístics i els codis no-verbals, freqüència alta de referències exofòriques, gramàtica a nivell de fonologia, grafia i morfologia, solucions poc formals, sintaxi, freqüència alta d'anacoluts i frases inacabades, variació de l'ordre dels elements de l'oració, el.lipsis freqüents, lèxic no marcat formalment, freqüència baixa de mots amb significats específics, repetició lèxica, ús de proformes i hiperònims en funció de mots jòquer, ús de tics lingüístics o mots paràsit, ús de mots crossa i d'onomatopeies.

Avui la classe de comunicació oral, escrita i digital ha estat de gran ajuda per a mi, ja que saber expressar-me a nivell oral i escrit és una característica de vital importància dins la vida quotidiana, laboral i d'estudiant.
Sempre és d'agraïr l'adquisició de nous conceptes per a millorar-ne intel.lectual i personalment.
La classe l'hem començat parlant de Loris Malaguzzi, el qual és l'iniciador i inspirador de l'educació reggiana. Va ser un mestre i pedagog que va dedicar tota la seva vida a la construcció d'una experiència de calitat educativa que, a partir d'una escolta, d'un respecte i d'una consideració de les qualitats dels nens i nenes, pogués reconèixer el dret d'aquests a èsser educats dins uns contextos dignes, exigents i acords amb dites capacitats, que les persones adultes no tenim de traicionar.
El seu treball es va desenvolupar, després de la Segona Guerra Mundial, a les escoles infantils per a nens de 0 a 6 anys, per a la construcció d'un servei públic municipal, el qual va oferir els nens, nenes, famílies, treballadors i treballadores la possibilitat d'aprendre democràticament dins una Comunitat Educativa.
A continuació hem parlat de com tenim de prendre apunts i això és agafar de cadascún dels capítols el que té més rellevància, amb els objectius i idees més important per després fer una síntesi.
Més tard hem esmentat les característiques que té el text i el seu procés de composició.
I per finalitzar hem fet el treball pràctic d'escollir el delegat de la classe, per representar als alumnes dins la facultat.

dijous, 22 d’octubre del 2009

La durada i el meu exercici grupal !!

Avui a la classe de música hem començat cantant i gesticulant les moixaines i jocs del llibre TAT. Després hem exposat els treballs per grups, encara que només ha donat temps per a l'exposició d'un grup perquè no n'hi havia temps per a més.
El meu grup i jo farem el treball el dimarts de la setmana que ve, i jo tinc de preparar la durada i una activitat relacionada amb ella, la qual és la següent:

Qualitat del so: La durada
La durada és la prolongació del so en el temps i permet distingir els sons curts i llargs. La duració del so està relacionada amb el ritme, i, representada dins l'onda pels segons que aquesta contingui.

Edat:
L'exercici està pensat per a nens i nenes de tres a sis anys.

Objectiu:
L'objectiu de l'exercici és que els infants distingeixin els sons llargs dels curts utilitzant l'espai per a la representació del so curt i amb els seus braços el so llarg.
Això crea una atenció, un control del cos, i, l'exploració i el reconeixement de les possibilitats expressives del seu cos.

Metodologia:
Introduir el terme durada fent conscients als infants d'aquesta qualitat. Explotem aquest concepte mitjançant jocs de contrast, i experimentant amb el cos diverses variacions respecte a aquesta qualitat del so. Per finalitzar, aprofitem aquesta qualitat per ensenyar als infants les diferents peces musicals amb les quals podem treballar la durada.

Exercici de classe ( 3 a 6 anys ):
1.- Farem sons llargs o curts amb algun instrument i demanarem als infants que, quan sentin sons curts, caminin lliurement per l'espai i quan sentin un so llarg, s'aturin i obrin els braços a poc a poc per seguir la trajectòria del so fins que s'acabi.



Aquests exercicis ens fan crèixer com a mestres i posar-nos en la situació dels infants, sentint i experimentant les seves sensacions i emocions.
Per a mi és la millor forma d'educar-nos com a professors, ja que la teoria està molt bé, però, quan realment te n'adones dels coneixements que has adquirit és quan poses en pràctica la matèria apressa a classe i fent exercicis amb creativitat i fonaments.

El meu objecte, la rosa



























Hem treballat sobre un objecte portat per cadascún, el qual tingui un valor sentimental i el podem manipular i observar.
Jo he portat una rosa i a continuació faré la seva descripció, el seu significat personal i la seva història.

Descripció: La meva rosa està composta per diversos petals de colors vermells fets de tela, també té un tall verd fet de plàstic dur, i tot això està envoltat per un plàstic transparent, el qual té la funció de protegir la flor amb una fina cinta de tela que fa un petit llaç per fer-ne la rosa més atractiva a la vista.

Significat personal: La meva parella em va regalar aquesta rosa perquè totes les flors que em regalava, al cap i a la fí, es morien molt ràpid i ell volia que la tingués per molt temps. Per això estic tan lligada, a nivell sentimental, a aquesta flor, ja que estimo al meu nuvi i aprecio molt tot detall que vingui d'ell.

Història: la rosa representa el símbol de l'amor, sobretot a Catalunya on podem veure que el dia de Sant Jordi es regalen roses vermelles entre els enamorats. Encara que també hi ha l'amor familiar, d'amistat i de parelles. El meu cas, es tracta del símbol de l'amor per part de la meva parella cap a mi.

Manipulació de l'objecte:
Primer he desfet la rosa, per la part de la corol-la, i, he estret cadascún dels seus pètals per després juntar-los amb d'altres de color lila (significa l'energia de l'home i de la dona, la maduresa, l'equilibri i l'experiència), ja que volia desflorar-la com a signe d'amor entre la meva parella i jo. Després he afegit els estams, entremig dels pètals, per tal de donar-li més realitat a la flor. A continuació amb la tija, de color verd, he realitzat la inicial del meu xicot, la qual és la "F". Seguidament amb els carpels, que és la part verd situada sota els pètals, he fet una estrella, la qual simbolitza el nom de la nostra gossa, ja que per a mi és un signe d'unió entre la meva parella i jo perquè és la nostra mascota.
També cal destacar que amb el cordill que envoltava la rosa he creat un cor per a fer més rellevància sobre el tema del treball, l'amor.
Tot aquest treball ho he fet sobre una cartolina d'una tonalitat vermellosa, ja que el vermell és el color de l'amor.

dimarts, 20 d’octubre del 2009

Objectius i continguts de l'educació física, 14/10/09



Objectius de l'educació física:

- Treballar ver una educació integral.
- Garantir el correcte desenvolupament motriu del nen i enriquir al màxim les seves possibilitats motrius.
- Afavorir el desenvolupament del control i consciència corporal a través de les habilitats motrius bàsiques, per tal de poder progressar en direcció a un futur treball de les habilitats motrius específiques i de les capacitats condicionals en relació a la higiene i salut.
- Conèixer i utilitzar el joc com a font d'aprenentatge.
- Afavorir el treball de comunicació corporal.
Com?
- Plantejant el màxim de situacions motrius a les classes d'educació física i provocant que els nostres alumnes visquin experiències motrius variades, adaptades a les seves edats.
Per assolir els objectius esmentats anteriorment, necessitem uns continguts, els quals són els següents:

1.- Capacitats perceptiu motrius:
- Realització eficaç d'una acció motriu que requereix un coneixement i imatge corporal global.
- Desenvolupament de les capacitats perceptiu motrius garanteix l'estructuració de l'esquema corporal, per tant, el control i la consciència corporal, ja que l'incorrecte estructuració E.C. provoca uns certs dèficits, a nivell perceptiu ( dificultat en la coordinació oculo-manual, confusió de lletres, inversions de síl.labes... ), motor ( manca de finura motriu, control motor, lateralitat... ) i relacional ( imatge corporal distorsionada, problemes d'autoestima, inseguretats, problemes de relació i d'afectivitat ).

2.- Habilitats motrius bàsiques.

3.- Expressió i comunicació corporal.

4.- Joc.

5.- Habilitats motrius específiques.

6.- Capacitats condicionals ( força, velocitat, resistència i flexibilitat ).

El desenvolupament de les capacitats perceptiu motrius afavoreix el desenvolupament i l'eficàcia motriu dels nens/es.
Per interioritzar l'E.C. cal desenvolupar la percepció del cos, què és l'element que integren en la idea del cos, ( respiració, relaxació i tonicitat, equilibri, actitud postural i kinestèsica ) i la percepció de l'entorn, què és on es produeix el moviment ( lateralitat, organització de l'espai i del temps ).
Aquests elements perceptius conflueixen en la capacitat humana de la coordinació.

Avui a la classe pràctica hem treballat les capacitats perceptiu motrius per una millora del control i de la consciència corporal.
Hem començat fent el joc de la taca que s'encomana, fent variacions alhora de tocar i parar. Després hem fet el joc dels paquets, fent les interpretacions de les ordres que ens van donant.
A continuació, per grups, hem treballat l'equilibri i la cooperació, fent l'activitat de creuem el riu.
A nivell simètric hem realitzat el joc de l'ombra per parelles i a nivell de lateralitat creuada hem fet el joc del mirall.
Per treballar l'expressió corporal, aplicant la kinestèsica, la qual és aquella capacitat que ens permet tenir control del nostre cos sense necessitat d'establir contacte visual.
Per finalitzar i tornar a la calma hem fet un exercici de relaxació i tensió amb la corda, també una activitat basada en l'inspiració i l'expiració amb una pilota posada a la panxa, per tal de controlar els moviments i un massatge per establir un contacte corporal entre els companys.
Aquests són els fonaments de les habilitats motrius.

Qui ets tu?

Ulls plens de vida, que no els fagin plorar.

Tu ets una persona rossa, d'ulls blaus, pell blanca i cos estilitzat.
Ets tranquil-la i pausada, encara que quan t'enfades ets molt nerviosa i orgullosa.
La teva mirada transmet bondat, felicitat i transparença, es a dir, tal i com ets tu.
Una de les teves passions són els animals, per això t'estaves plantejant el fet d'estudiar la carrera de veterinària, però vas adonar-te'n de que la teva vocació era la de mestra infantil.
Ets una noia molt familiar, amiga dels teus amics i sociable, encara que, quan no conèixes a la gent sembles una mica tímida. També, cal destacar, que tens una part molt sensible i altre d'extrovertida dins la teva personalitat, la qual fan de tu una persona comprensible i positiva.
A nivell estètic ets molt pràctica i senzilla, ja que gairebé sempre portes bambes, amb uns texans, una samarreta i els cabells curts i escalats, perquè el llarg et molesta bastant. Això demostra que ets una persona senzilla i profunda, que vols destacar per la teva personalitat i no només pel físic.
T'agrada anar al cinema i llegir llibres romàntics, dramàtics i de fantasia. També comparteixes molt temps a estar amb els teus amics i amb el teu xicot.
Per finalitzar, cal esmentar al teu gat, Kid, el qual és la teva prioritat en arribar a casa, perquè li dediques una bona estona de joc i diversió.

La classe d'avui ha estat genial i m'ha estat de gran ajuda per a conèixer moltes més coses dels meus companys.
Hem començat penjant totes les fotografies, per tal de fer la descripció oralment veient la imatge.
Els adjectius esmentats sobre els alumnes han estat diversos, per això vaig a posar la recopilació que he fet sobre aquests, els quals són els següents: tímid/a, inocent/a, expontani/a, somiador/a, tranquil/a, feliç, natural, clar/a, alegre, original, etc.
Molts dels autors de les descripcions han escollit a la persona fotografiada, perquè senten una identificació amb ella, ja sigui a nivell estètic o personal.
La mirada de l'autor/a podia ser explicita, subjectiva, abstracta, explicativa, realista, subrealista, modernista... Segons els trets que volia destacar.
Una cosa important és que el públic, es a dir, nosaltres, haguem rebut el missatge que ens volien transmetre, ja sigui a través dels colors, dels objectes, de les posicions, dels gestos o de l'estètica.
Correcció de qui ets tu i pautes a seguir per a fer una descripció:
Anàlisi de la situació comunicativa:

- A qui vull escriure?
El text està dirigit a qualsevol públic que ho vulgui llegir, per tant, el registre serà formal.
- Sobre que vull escriure?
Vull descriure a una noia de 18 anys, companya de classe.
M’agradaria transmetre el que em diu la seva mirada, ja que per a mi és una part del cos molt important, perquè la majoria de vegades, una paraula val més que mil paraules.
- Per que vull escriure?
Perquè els ulls de la Mireia em van transmetre una bona impressió del com era ella a nivell personal.
- Com ho vull escriure?
El text escrit té una funció descriptiva, ja que el meu objectiu és el de descriure a la meva companya i amiga de classe.
- Pluja d’idees: ulls blaus, petits, alegres, vius, transparents, sincers i dolços. D'altra banda, cal destacar la seva pell blanca, els seus cabells rossos i curts, el seu cos prim i de gran altura i el seu somriure vergonyós.
A nivell personal és una persona tímida amb els desconeguts, amiga dels seus amics, amant dels animals, familiar, extrovertida, sensible, comprensible positiva, orgullosa, senzilla.
Li agrada el cinema, els llibres, les novel-les romàntiques, la fantasia i el drama.
- Documentació: - Per realitzar aquesta descripció, vaig parar atenció a la Mireia i vaig investigar més sobre el seu dia a dia i sobre les seves emocions, per poder conèixer millor la seva manera d'èsser físicament i psicològicament.
- Selecció i ordenació de la informació ( idees ): Per a la realització de la descripció final, vaig redactar diversos esborranys, perquè volia fer una descripció interna i externa de la persona escollida, ja que no només volia basar-me en la seva aparença, sinó que volia fer rellevància a la seva personalitat perquè és el que em va cridar més l'atenció quan la vaig conèixer.
- Ordenació de les idees: Primer he fet una petita descripció física i després he centrat aquesta descripció a la seva personalitat, ja que és el que em transmet la seva mirada. Aquesta esmenta un munt d'adjectius, perquè en són molts els que he conegut des del primer dia que la vaig conèixer fins el dia d'avui, els quals no van en decadència, sinó què a mida que transcorre el temps vaig descobrint de nous i positius.